IR - Försök två


Slutare: 85s
Bländare: f/9
ISO: 400

Noterade en hotspot på bilderna idag. Inte bra, inte bra. Det verkar som om mitt Nikkor 50/1.8D är på den svarta listan av IR-kompatibla objektiv. Däremot är det gamla 50/1.8 användbart upp till f/8. Hur jag ska gå vidare härifrån vet jag inte riktigt. Så här kan det i alla fall inte vara.

Jag kan ju skaffa ett annat objektiv som funkar bättre och antagligen skaffa ett filter som passar det. Annars går det konvertera kameran till IR. Det kalaset kostar dock lite mer men gör det hela lite enklare.



Som synes ovan gick det hyffsat bra att fixa till hotspoten i PS. Men detta var vid blädartal f/9, jag som velat ha ännu mer detalj. Vid f/14 - f/22 börjar det nog likna något skulle jag tro. Antar att hotspoten växer i linje med bländaren så det blir nog skit av det är jag rädd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0