Samyang 14/2.8 MF AE

Behövde en schysst vidvinkel då den enda jag egentligen har är kitlinsen 18-135/3.5-5.6. Jag lånade ett Sigma 10-20/4-5,6 för ett tag sedan och blev lite kär i det. Men ljusstyrkan kunde ju ha varit bättre tyckte jag. Nikons 14-24/2,8 är vad man egentligen vill ha. Med den finns det bara ett problem och det är priset. Finns det då någon ljusstark vidvinkel som inte kostar skjortan?

Jodå! Samyang har en uppsättning ljusstarka objektiv till bra priser. Kruxet med det hela är att autofokus är ett minne blott. Men på en 14mm-lins blir det inget större skärpedjup vid 2.8 så det är inte något större problem. Har man däremot införskaffat sig Samyangs 85/1.4 blir det riktigt lurigt med mauell fokus.


Bra
Ljusstarkt
Skärpan
Prisvärd
Kvalitetskänsla

Mindre bra
Manuell fokus
Kraftig distortion sägs det. Men jag har inte märkt av detta.
Kan ej ha filter (DIY för ND-filter finnes)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0